Finska Sparbanksgruppen väljer kortproduktion från EVRY i nya fem år

Sparbanksgruppen i Finland har valt att förlänga sitt befintliga avtal med EVRY i fem år. Avtalet omfattar produktion av debet- och kreditkort samt tillhörande tjänster.

“Det var naturligt för oss att fortsätta samarbetet med EVRY av två orsaker. För det första är det viktigt för oss att produktionen av kort håller hög kvalitet och att den är kostnadseffektiv och pålitlig. EVRY har under åren bevisat sin styrka inom detta område. I tillägg kommer vi under avtalsperioden att arbeta med EVRY för att möta våra kunders ändrade behov, med allt från fysiska kort till andra betalningsmetoder,” säger Sparbanksgruppens kortansvariga direktör Manu Kauppila.

Som en del i samarbetet med EVRY har Sparbanksgruppen tagit fram Finlands första betalkort som delvis är tillverkat av finsk björk. Förutom björkkortet kan Sparbanksgruppens kunder använda EVRYs tjänster för att designa sitt eget bankkort med en egen bild. Att designa sitt eget bankkort med en bild på familjen, sitt husdjur eller en bild från semestern är något som blir allt mer populärt bland bankernas privatkunder.

Sparbanksgruppen och EVRY menar att det fysiska bankkortet kommer fortsätta ha en plats i våra plånböcker under en lång tid framöver, även fast konsumenter i allt större grad också använder mobilen och andra betalningsmetoder. Enligt statistik från Finlands centralbank har användningen av fysiska kort som betalningsmedel ökat betydligt i Finland de senaste åren, vilket delvis beror på att kontaktlösa betalningar har blivit mer populärt.

“Vi är mycket glada över att Sparbanksgruppen i Finland ger oss förnyat förtroende och väljer att fortsätta det goda samarbetet. Vi arbetar hårt för att erbjuda lösningar som förenklar vardagen för våra kunder, oavsett på vilket sätt konsumenterna väljer att betala, om det är med fysiska kort, mobila betalningar eller med ”wearables” med inbyggt betalningschip. EVRY erbjuder lösningar för olika sätt att betala, och levererar redan mobila betalningar i Norden och i norra Europa,” säger Jarmo Rouhiainen, Head of Card personalisation i EVRY Financial Services.

Viola Hellström, VP Communications and Marketing Financial Services, EVRY,
tel: + 46 73 708 1727
Manu Kauppila, Head of Cards, Sparbanksgruppen, tel: + 358 50 5710 936

Om Sparbanksgruppen i Finland
Sparbanksgruppen har varit en del av det finska samhället sedan 1823. Sparbanksgruppen har idag nästan en halv miljon kunder och cirka 150 bankkontor i Finland. Koncernen har cirka 1300 anställda.