EVRY och stoEr ingår partnerskap för digitaliserade bolåne- och kreditlösningar i Sverige

EVRY har ingått partnerskap med stoEr, ett svenskt fintech-bolag med fokus på digitaliserad hantering av bolån. Genom partnerskapet kommer EVRY och stoEr kunna ge ett ännu starkare erbjudande till banker och nya bolåneaktörer som möjliggör en unik digital kundupplevelse samt ökar långivarnas interna effektivitet.

Banker och bolåneaktörer får genom samarbetet tillgång till en helt standardiserad och digitaliserad tjänst för låneansökan och hantering av bolån som gör att de bättre kan möta ständigt ökande regulatoriska krav och ökade krav på effektivitet och självbetjäning.

stoEr har utvecklat digitala lösningar för att hantera kundresan helt online via smartphone, surfplatta eller dator, vilket förbättrar kundupplevelsen samtidigt som det minskar ledtiden avsevärt för att få ett godkänt lån. Det gynnar bolåneaktörerna då interna processer för anställda förenklas och de får bättre insikt i sin låneverksamhet i realtid. Kombinerat med EVRYs robusta och kompletta plattform för privat och företagslån, har vi ett erbjudande som täcker hela värdekedjan inom låneområdet me­­­d en tjänstbaserad leveransmodell (SaaS).

- Partnerskapet med stoEr passar EVRYs strategi om att expandera våra kapabiliteter till banker och andra bolåneaktörer i Sverige och hjälpa dem att växa sin bolåneaffär. Med vår samlade kompetens och erbjudande kan vi stötta dem med standardiserade lösningar genom hela värdekedjan, från ansökan och godkännande till administration. Vår ambition är att arbeta tillsammans för att erbjuda nästa generation av digitala bolånelösningar där konsumenterna får både en snabb och smidig service samtidigt som långivarna får en högautomatiserad och kostnadseffektiv lösning, säger Wiljar Nesse, EVP för Financial Services i EVRY.

- Vår specialitet är "Mortgage as a Service"; en digitaliserad plattform som tillför innovation i hur kreditbedömning, processer för kreditgodkännande samt dokumentation utförs och som efterlever regelverken. Genom att arbeta med EVRY kan vi påskynda vår marknadssatsning i Sverige och Norden och dra nytta av EVRYs ledande position i den nordiska bankmarknaden och expertis på låneområdet, säger Pär Isaksson, VD och medgrundare av stoEr.

Kontaktpersoner:
Viola Hellström, VP Marketing and Communications Financial Services, EVRY, T: + 46 73 708 1727
Pär Isaksson, CEO, stoEr, T: + 46 70 657 80 07

Om stoEr
stoEr är ett fintech bolag grundat 2016 av personer med gedigen erfarenhet av att bygga IT- och systemstöd inom finans med dess regelverk och krav. stoEr levererar en digital plattform som automatiserar hantering och ger processtöd för bolån och andra kreditprodukter. Bland stoErs kunder finns SBAB och Borgo.