DNB och EVRY använder artificiell intelligens för att stoppa bedrägeriförsök

(Oslo, 27 november 2018) DNB förnyar avtalet med EVRY för lösningar som förebygger kortbedrägeri. Då lösningarna som levereras till DNB fungerar i realtid, kan transaktionsbedrägerier stoppas innan de genomförs. Genom att använda artificiell intelligens och maskininlärning blir bedrägeribekämpningen nu ännu mer sofistikerad och exakt.

Även om Norden har en av de lägsta nivåerna av kortbedrägerier i världen, blir bedrägerierna alltmer avancerade och bättre organiserade. Med hjälp av teknik, nätverk och några få enkla klick utbyter bedragare kortinformation över nationella gränser. Den mest utbredda formen för kortbedrägeri är idag vad som är känt som "card not present", där bedragaren inte behöver ett fysiskt kort, utan istället använder andra personers kort- och kontouppgifter för att handla online.

"Idag finns det stor valfrihet i hur man kan utföra betalningar. E-handeln växer snabbt och många använder olika kort och appar för betalning. Detta är positivt för kunden, men ju mer betalningsmetoder vi erbjuder, desto mer krävande blir bedrägeribekämpningen. Genom att förnya vårt avtal med EVRY, säkerställer vi att vi har en innovativ och internationellt ledande samarbetspartner som kontinuerligt utvecklar sina lösningar för att ligga steget före bedragarna”, säger Alf Otterstad, koncerndirektör för IT på DNB.

"Vi konstaterar att kriminaliteten ändrar karaktär i takt med digitalisering. Det är ett allvarligt problem att bedragare försöker lura människor och därför lägger vi enormt mycket arbete på att öka säkerheten hos våra kunder, vilket är viktigt för att upprätthålla förtroende till det finansiella systemet”, fortsätter Otterstad i DNB

"Vi är mycket glada över att vi kommer att fortsätta arbeta med DNB också inom detta område. Det faktum att banker, polismyndigheten och vi som en stor leverantör till bankerna arbetar tillsammans gör att många bedrägeriförsök stoppas. Genom att integrera artificiell intelligens i våra lösningar ökar vi noggrannheten i realtidsautentisering av verkliga transaktioner och bidrar till att stoppa bedrägeriförsök. Detta innebär att bankerna kommer att förlora mindre pengar samt att färre kunder får en negativ upplevelse”, säger Wiljar Nesse, Vice President för Financial Services i EVRY.

EVRY är en ledande leverantör av transaktionsövervakning i Nordeuropa. EVRY övervakar årligen cirka 2,3 miljarder korttransaktioner från 80 banker i 10 länder och upptäcker cirka 100 000 försök till bedrägeri varje år. EVRYs algoritmer kan inom 0,2 sekunder upptäcka om transaktionen är ett bedrägeriförsök eller inte. EVRYs lösningar stoppar per idag åtta av tio bedrägliga korttransaktioner.