TietoEVRY har sjösatts – bättre affärsmöjligheter, ökad samhällelig påverkan, främsta experterna och spännande teknik att arbeta med

TietoEVRY, bildat genom sammanslagningen av Tieto och EVRY, påbörjar idag sin verksamhet genom att skapa ett ledande nordiskt digitalt tjänste-och programvaruföretag med lokal närvaro och global kapacitet. TietoEVRY bygger vidare på de nordiska värderingarna – öppenhet, förtroende och mångfald, och är en av de största gemenskaperna för teknik och affärsmän i Norden, med 24 000 experter anställda globalt. Med sin expertis, nya teknologier och data, stärker TietoEVRY utvecklingen av hållbara affärsverksamheter och ett hållbart samhälle.

Kimmo_Alkio_1.jpgKimmo Alkio.

– Jag är mycket stolt över engagemanget hos våra medarbetare, deras hårda arbete och deras laganda som gjort det möjligt att genomföra den här sammanslagningen. Våra duktiga medarbetare, sammanställda innovationsmöjligheter och kombinerade tjänsteportfölj ger oss ett utmärkt läge att bli förstahandsvalet för våra kunder och den mest inspirerande arbetsplatsen för personlig utveckling och trivsel för de främsta experterna. Vi blickar mot framtiden med tillförsikt, spänning och fyllda av energi för att uppfylla vår vision om att skapa digitala fördelar för företag och samhälle, säger Kimmo Alkio, vd och koncernchef för TietoEVRY.

Med djupa kundinsikter som omfattar kundernas affärsverksamhet, kultur och drivkrafter bidrar TietoEVRY med ändamålsenliga lösningar för att öka smidighet, tillväxt och innovation i verksamheten:

• Ledande kundupplevelsefunktioner som förverkligar digitala end-to-end kundresor
  • En större gemenskap med experter inom datavetenskap och analys som möjliggör datadriven innovation och tillväxt
  • Stabila, skalbara och säkra multimolntjänster som driver införandet av offentlig molnteknik samtidigt som verksamhetens kontinuitet och effektivitet säkerställs
  • Aktiva och ökade investeringar i heltäckande automatisering av affärsprocesser, applikationer och teknikinfrastruktur som ökar snabbheten och smidigheten i kundernas verksamhet
  • Unika mjukvarulösningar som moderniserar affärsprocesser inom områden som bank- och finansbranschen, den offentliga sektorn, tillverkningsindustrin och energisektorn
  • Avancerad forskning och utveckling av programvarutjänster som digitaliserar kundernas produkter.

Bolaget har en stark lokal närvaro med en marknadsledande position inom digitala tjänster i Sverige, Norge och Finland. Med en årlig omsättning på cirka 3 miljarder euro tillhandahåller TietoEVRY service åt mer än 10 000 kunder i över 90 länder. Läs mer om koncernens ledning och struktur här.

TietoEVRY påbörjar nu sin verksamhet under sitt nya namn. För att hålla dig uppdaterad kan du besöka www.tietoevry.com och följa TietoEVRY LinkedIn.

För mer information, kontakta:

TietoEVRY Newsdesk, +358 40 570 4072/+47 67 800 100, news@tietoevry.com

TietoEVRY skapar digitala fördelar för företag och samhälle. Vi är ett ledande nordiskt digitalt tjänste- och programvaruföretag med lokal närvaro och global kapacitet. Våra nordiska värderingar och vårt nordiska arv styr vår framgång.

TietoEVRY har sitt huvudkontor i Finland och har omkring 24 000 experter anställda globalt. Bolaget tillhandahåller service åt tusentals företag och kunder inom den offentliga sektorn i mer än 90 länder. TietoEVRY omsätter årligen cirka 3 miljarder euro och aktierna är noterade på NASDAQ i Helsingfors och Stockholm samt på Oslo Børs.

www.tietoevry.com